همشهری آنلاین: مراسم رونمایی از کتاب "روسیه جامعه، سیاست و حکومت" به ‌قلم دکتر مهدی سنائی؛ عضو هیئت علمی گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان با حضور مسوولین دانشکده مطالعات جهان، سازمان سمت و گروهی از اصحاب رسانه و از سوی سازمان سمت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می‌شود.

سیاست، حکومت و فرهنگ روسیه

مراسم رونمایی از کتاب "روسیه جامعه، سیاست و حکومت" به‌قلم مهدی سنائی روز چهارشنبه ساعت 16 در بخش بین الملل، سالنA6، سرای اهل قلم بین الملل در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می‌شود.

اين اثر محصول تحقيق و تتبع نويسنده بويژه در طول سالهاي اخير حضور ايشان در روسيه  مي باشد. از ویژگی های کتاب این است که بیش از چارچوب های عمومی و سوابق تاریخی در تکمیل آثار دیگر که در این عرصه منتشر شده است بیشتر به تشریح وضعیت کنونی و تبیین مختصات روسیه معاصر و آخرین وضعیت و تحولات عصر ولادیمیر پوتین پرداخته است. تحلیل و بررسی زوایای مختلف فدراسیون روسیه موضوعی ست که وجهه ی همت این اثر است.

روسیه کشوری ست که "فیودر تیوتچف" شاعر و سیاستمدار قرن نوزدهم درباره آن گفت؛ "روسیه را با منطق و استدلال نمی شود فهمید و با معیارهای عمومی نمی توان سنجید، بلکه باید آن را حس کرد و دریافت!" این گفته شاعر به سرعت در میان مردم روسیه روایت شد و هنوز بسیاری از اندیشمندان روسیه و روسیه شناسان جهان وقتی در توضیح و تحلیل رفتارها و تحولات در روسیه با دشواری روبرو می شوند به این گفته پناه می برند.

اگرچه تیوتچف با نگاه به حوادث قرون پیش از خویش و شیوه شکل گیری دولت روسی در اواخر هزاره اول و گسترش آن در اوایل هزاره دوم و قرون پس از آن و فراز و فرودهای بسیار آن در مواجهه با شرق و غرب به این استنباط رسیده بود، اما با مرگ شاعر در اواخر قرن نوزدهم میلادی و تحولات بعدی در اوایل قرن بیستم و شکل گیری انقلاب کمونیستی در جامعه ای که هنوز مرحله صنعتی شدن را طی نکرده بود و بر اساس نظریه مارکس وقوع انقلاب سوسیالیستی و کمونیستی در آن امکانپذیر نبود، گفته او به نقل رایج میان مردم بدل گردید.

كتاب "روسیه جامعه، سیاست و حکومت" حاصل یک فعالیت پژوهشی آهسته اما پیوسته و چند ساله است که تلاش شده است در آن چارچوب بررسی های معمول "سیاست و حکومت" گسترش یابد و حوزه های دینی، فرهنگی، هویتی و فکری را نیز شامل شود. از جمله مزیت های این پژوهش بهره گیری گسترده از منابع روسی در کنار سایر منابع و مشاهده و بررسی تحولات از نزدیک و به صورت میدانی است. علت طولانی شدن انجام این تحقیق تنها اشتغالات اجرایی من نبوده است بلکه وقوع مکرر تحولات جدید و بنیادین طی چند سال اخیر در سیاست داخلی و خارجی روسیه و نیاز به تغییر و افزودن مطالب، مزید بر این علت بوده است.

مباحث اين كتاب شامل موارد زير است: در فصل نخست تاریخ روسیه مورد بررسي قرار گرفته و نیز بخشی به بنیان های هویت روسی اختصاص یافته است. یک فصل نیز به موضوعات اجتماعی، اقوام، تحولات دینی، اسلام و مسلمانان و نقش رسانه ها در تحولات اجتماعی و سیاسی روسیه اختصاص یافته است. به این ترتیب تلاش شده است در این کتاب زیر ساخت های اجتماعی و فکری نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر چه نگارنده معتقد است جای یک پژوهش گسترده در زمینه جریان های فکری و فلسفی روسیه معاصر در ایران هنوز خالی است. فصل سوم کتاب بطور کامل به فرهنگ سیاسی و احزاب، انتخابات و گروههای ذی نفوذ اختصاص یافته که بیانگر اهمیت این دست مباحث در روسیه معاصر است.

موضوعات نظام سیاسی، اقتصاد و سیاست خارجی نیز هر یک فصل جداگانه ای را به خود اختصاص داده اند که تلاش شده است آخرین تحولات در این عرصه ها با همه گستردگی و پیچیدگی آن مورد توجه و اشاره قرار گیرند. بديع بودن مباحث و ارائه يك اثر نو مي تواند مورد توجه جامعه علمی، دانشجویان، دست اندرکاران و علاقه مندان به مطالعات روسیه قرار گیرد.

بدینوسیله از اساتید، پژوهشگران و علاقمندان جهت شرکت در این مراسم دعوت به عمل می آید.

زمان: ساعت 16:00 الی 17:00 روز چهارشنبه مورخ 95/2/22
محل برگزاری: شهر آفتاب، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بخش بین الملل، سالنA6، سرای اهل قلم بین الملل

کد خبر 333375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha